Kvindeliv
Vurdering:
Samlet vurdering:
Forestillingen har afsæt i skuespillerinden Sigrid Horne-Rasmussens liv og de sange, hun har gjort populære gennem en langt og turbulent karriere. Hun blev født i 1915 og døde 1982, og selv en ældre herre som jeg, har ikke megen erindring om hende, selvom hun har medvirket i en lang række film. Dog husker jeg hende i filmen Altid ballade som den forslidte men ukuelige mor til 5, der sammen med sin mand kæmper for et rimeligt liv i en lille lejlighed på Nørrebro. Filmen er fra 50'erne, og desværre gav mange af de roller, hun fik senere, ikke mulighed for at udfolde sit talent. Hun var ikke længere den smukke, rapkæftede storbypige. Alderen havde sat sine spor, hjulpet af et overdrevent alkoholdforbrug.
På Cafe Liva levendegør Birgitte Simonsen et kvindelivs op- og nedture. Hun er bramfri som Sigrid Horne-Rasmussen, og hun spiller sig fuldt ud i alle sine roller: som succesfuld skuespiller/sangerinde, mor med baby, kvinde med mere eller mindre engageret sex og udtømt håbløs dranker. Hun fylder den lille scene med sin krop og synger sine sange, hvis tekster for en dels vedkommende ikke udmærker sig særligt. Alligevel giver hun dem en fortolkning, så man indfanges og hører dem med åbne sanser, både når der er fuldt overstadigt tryk på, og når der er nedtur og sangene stille presser sig på.
Birgitte Simonsen har selv stået for iscenesættelsen sammen med pianisten Jan Overgaard, som eminent og indforstået støtter hende undervejs - fra heftige udladninger til stille, næsten uhørlige toner fra klaveret