Nu handler det lige om mig
Vurdering:
Samlet vurdering:
Folketeatret tager med den tyske farce "Den grimme mand" fat i spørgsmålet om, hvordan det er at være et smukt menneske - udadtil at forstå! Hovedpersonen hr Lette får efter en såkaldt hovedreperation bekræftet, at han nu er "fuldendt som en nyudsprungen rose". Ingen har tidligere turdet fortælle ham om hans katastrofalt grimme ansigt, men da sandheden først kommer frem, er vejen til en plastikkirurgisk operation ikke lang. Som en anden Faust giver hr Lette afkald på sit eget ansigt - sin identitet om man vil - og lader kirurgen omforme det som en anden billedhugger. Kirurgen er fascineret af tanken om, hvorvidt man kan bygge et ansigt op helt fra grunden? Det kan han, og hr Lette overhaler sin nu grimme kollega indenom og får lov at være firmaets ansigt udadtil. Han får overvældende succes hos kvinderne, og med efterspørgslen følger vel også en vis forpligtelse til at tilfredstille deres behov? Lettes hustru længes efter sin mand, men da flere og flere mænd efterhånden får samme ansigt som hr Lette, kan hun nemt skifte ham ud. Tematikken er tydelig, og allerede ved det første møde med spejlet efter operationen må Lette spørge: "Er det mig?". Da alle mod stykkets slutning får Lettes ansigt, sender jeg en kærlig tanke til Ionescos "Næsehornene", hvor den tykke, grå-grønne hud pludselig bliver attraktiv. Det er attraktivt at være som de andre - uanset omkostningerne! "Den grimme mand" lægger sig i fin forlængelse af den absurde tradition og understreger samtidig med al tydelighed, at det ikke på den lange bane skaber lykke at være smuk - udadtil. Kristian Holm Joensen er med sin usikkert roterende underkrop vanvittigt morsom i rollen som kollegaen Karlmann! Det er et fint hold og et fint lille stykke om en moderne verden, hvor jagten på skønhed fortrænger det ægte og individuelle. Kan varmt anbefales.