Some like it hot- SUGAR
Vurdering:
Samlet vurdering:
Sugar spiller på Aalborg teaters Store Scene fra 4.maj til 4.juni 2022. Hverdage kl 19.30 og lørdage kl 16.00. Varighed ca.2½ time.
Musicalen er baseret på filmen "Some like it hot" fra 1959, som havde Marilyn Monroe, Jack Lemmon og Tony Curtis i hovedrollerne.
Denne udgave har bl.a. Nikolaj Bjørn- Andersen som Joe/Josephine,
Albert Stein Ankerstjerne som Jerry/Daphne og Karla Rosendahl som Sugar i rollerne.
Some like it hot- og det skal jeg da lige love for, at der blev på balkonen på Aalborg Teater d.5.5.2022. Der blev ikke sparet på varmen, så elprisernes stigning havde ikke gjort deres indtog dér.
Men det er da også bedre at svede end at fryse!
I denne tilstand og atmosfære skydes musicalen og komedien Sugar i gang i 1930´erne på Chicago bar med et sensuelt danseshow og igennem hele musicalen veloplagt og veldansende ensemble.
Den dansende gangstertrup skiller sig ud fra ensemblet, ligesom Spats Palazzo v. Bolette Nørregaard Bang i sin dødedans udfører en fantastisk præstation.
Tonen er lagt an fra starten. Det emmer af sexualitet hele vejen igennem, men på en meget uskyldig måde, som givet afspejler 1959´ernes tilgang til sexualitet. I vore dage kommer den næsten til at fremstå komisk og usexet.
Den røde tråd i musicalen er UNDERHOLDNING, UNDERHOLDNING OG UNDERHOLDNING, og det sørger de dygtige skuespillere for at give os til fulde.
Nikolaj Bjørn-Andersen som Josephine og Albert Stein Ankerstjerne som Daphne er de bærende karakterer, og med deres formidable skuespil og flotte sangstemmer skaber de en humoristisk, selvironisk og kærlig grobund for handlingen.
Karla Rosendahl som Sugar følger trop primært med sin klangfulde sangstemme.
Steffen Berenthz Eriksen som oligark typen Osgood slutter sig til trioen med sin vrikkende og rytmiske dans, ligesom vi smittes af hans underliggende humor.
Såvel scenografien som koreografien er helt suveræn og sidste topper med en fantastisk detalje, hvor pengesedler er proppet ind i badehåndklæde turbanerne. Virkelig morsomt og originalt påfund.
Sweet Sue v. Marie Knudsen Fogh styrer slagets gang af de til tider ustyrlige kvindelige bandmedlemmer. Det gør hun med professionel og indimellem selvironisk hånd.
Mr. Bienstock v. Østen Borre Simonsen dirigeres håndfast af Sweet Sue, og han fremtræder dygtigt i en finurlig og skøn karakter.
Der er mange klap i bagdelen til både mænd og kvinder, og bortset fra Josephine der følte sig krænket af Osgood, syntes de andre numseklappede ikke at være berørte i nævneværdig grad.
Selv om der var rigeligt stof til Mee Too bevægelsen, havde den ikke gjort sit indtog i 30´ernes Chicago.
1.akt var lidt langsommeligt- vi skulle dog også lige ind og præsenteres for handlingen, men dette til trods var den let kedelig indimellem.
Det blev der derimod kompenseret for i 2.akt, hvor tempoet og livligheden steg markant.
Et af temaerne i musicalen er forviklinger og dilemmaer, der kan opstå, når mænd klæder sig ud og agerer som kvinder.
Det var mere vovet og tabubelagt i 1959 end i 2022, og det blev rigtigt et problem hér, da Daphne blev glad for Sugar, og Josephine skulle giftes med Osgood.
Joes identitet som kvinde blev manifesteret, da hun som Josephine via Osgoods rytmiske dansetrin og besnærende romantiske ord rammes af Amors pil. Hun bliver simpelthen ved et trylleslag forelsket i ham, og ikke i hans penge!
Hvilken romantisk drejning historien tager og fører os tilskuere ind i et eventyrligt univers, hvor prinsen er ankommet.
Sugar er en sød, uforpligtende, humoristisk og underholdende romantisk musical. Den er ganske harmløs og uden de store dybder. Vi kan læne os tilbage og blive underholdt for en stund og glemme lokale og globale problemer. Den udstråler en varme og godmodighed uden at være sentimental.
Vi bliver som tilskuere ikke udfordret med spekulative og problematiske forhold, vi skal forholde os til og finde løsninger på.
Vi får historien serveret på et fad i ligetil og let komediestil.
Josephines etiske dilemma ved at være en mand og ikke en kvinde, som Osgood tror, løser hun med ærlighed, når hun fortæller ham om sit hankøn, så han ikke skal gifte sig på falske præisser med hende.
Hans reaktion viser er rummelighed, som får en humoristisk twist, da han afsluttende siger:
"Well, nobody is perfect.", og hele salen brød ud i befriende latter og klapsalver.
Vi gik fra Aalborg Teater i glad og opløftet stemning.
Anne Kjeldbjerg