I DAG:
Anbefaling - Scene

Fjol & moralprædiken

Enhver anbefalet af Minna Højholt
12. september 2015
Vurdering:
Samlet vurdering:
”Enhver” er en forestilling, man lige skal være i humør til. Og som man måske ikke skal tænke alt for meget over. Det virker, som om, forestillingen forsøger at sætte en finger på lige præcis hvad det vil sige at være menneske, og rammer mere eller mindre ved siden af. Dette er naturligvis meget subjektivt, men forestillingen fremstiller det typiske menneske, eksemplet på et menneske, repræsentanten for alle mennesker – personen ”Enhver” - som en grisk, selvisk, materialistisk og overfladisk skabning uden evne til empati, hvilket er et meget entydigt, belærende og efter min mening ikke særligt sigende billede. ”Enhver” bliver så hidkaldt af Døden – udsendt af Gud – til at stå til regnskab for hele sit liv og for hele menneskeheden. I angsten for at skulle dø forsøger ”Enhver” desperat at trække en følgesvend med sig, og møder bl.a. personerne ”Styrke”, ”Skønhed”, ”Venskab” og ”Rigdom” på sin vej, indtil han til sidst finder ”Gode gerninger” som minder ham om at hans grådighed og stræben efter succes har fået ham til at glemme, at han måske egentlig er sådan et nogenlunde ok menneske på bunden. Pointen omkring vigtigheden af gode gerninger – også i det små – er så tyk, at man ikke kan finde ud af, om der ligger en vis ironi bag; generelt er stykket overdrevet så voldsomt at det er uklart, om det bare er for meget, eller om der er tale om en særlig form for selvironi og latterliggørelse a eksistentiel filosofi.

Men hvis man tvinger sig selv til ikke at tænke nærmere over det, og ikke lytte til de moraliserende pointer og tykke symboler, har stykket en udmærket underholdningsværdi og en god portion humor, der kun engang imellem bliver lige lovlig plat. De 3 skuespillere har en fin energi og stykket er en af de sjældne teateroplevelser, hvor man virkelig føler, skuespilleren rent faktisk ser én i øjnene. Publikum inddrages ofte (stykket tør dog ikke gå hele vejen og rent faktisk bruge tilskuerne i handlingen, hvilket der ellers var blevet lagt op til), og på mystisk eller magisk vis har stykket fra starten af fået skabt et en stemning, hvor det falder tilskuerne naturligt at svare på skuespillernes spørgsmål osv.. Flere af tilskuerne sad med en fadøl i hånden og salen klukkede fornøjet gennem hele forestillingen – generelt var der en interessant cabaret-stemning over stykket, som også kom til udtryk i kostumerne og de musikalske indslag.
Vælg kategori:
Vælg region:
AKTUELT LIGE NU
Sangen om Oda og Anton
Spilleperiode 7. feb - 8. feb
Waiting Places
Spilleperiode 10. feb - 9. mar
Majas løfte
Premiere 15. mar - 15. feb
DAMEKROP – ON TOUR
Spilleperiode 24. jan - 4. feb