17. marts 2014
KAN OPLEVES I DANSEHALLERNE I KØBENHAVN
Er vi blot et citat af verden omkring os, eller har vi et jeg? Og formes vi af omgivelserne og vores biologi, eller er vores liv blot en række af forudbestemte hændelser? Kan sproget manipulere os i så høj grad, at vi mister ”os selv”?
Disse spørgsmål undersøger Rapid Eye i KASPAR, en danseperformance der tager afsæt i historien om mennesket Kaspar Hauser.
Kaspar Hauser var offer for et samfund, der frygtede det ukendte. Han sad indespærret i 16 år og var afskåret fra den sociale verden, indtil han blev sendt tilbage til civilisationen. Det er dette møde mellem menneske og samfund, mellem sprog og virkelighed, der er omdrejningspunktet for forestillingen.
KASPAR opstår i et sindrigt system mellem bevægelse og lyd, med sprogets logik vendt på vrangen i en balanceakt mellem artistens kropslige og ordlige ekvilibrisme. Fortællingen om Kaspar handler om den udenforståendes oplevelse af - og sammenstød med - sin omverden, og sig selv ikke mindst.
KASPAR udspiller sig i grænselandet mellem nycirkus, teater og dans, og skaber dermed et anderledes scenebillede mellem sproget og kroppens virkelighed, mellem objekt og tale.