6. december 2020
KAN OPLEVES I AALBORG
Det handler om kærligheden, når Teater Nordkraft med skuespiller Thomas Hwan som debuterende instruktør opsætter Krzysztof Kieslowskis klassiker ”Dekalog”. Det evigtgyldige og altdominerende tema er nemlig kærligheden i alle dens afarter.
Alle karaktererne bliver i dén grad sat på prøve, når Teater Nordkrafts ensemble tager livtag med mesterværket Dekalog af den polske filmskaber Krzysztof Kieslowski. Filmserien i 10 dele er lavet til tv, bygget op over Bibelens 10 bud og havde premiere i 1988. Men nu har teateret købt rettighederne til det originale manuskript af Kieslowskis efterkommere, og det er blevet til en fortolkning, som bryder grænserne mellem de 10 fortællinger ned og samler dem i én fortløbende multiplothistorie.
Manuskript og instruktion står Thomas Hwan for. Det er hans debut som instruktør, da han er kendt som skuespiller fra både film, serier og teater. Men opsætningen af Dekalog er en livslang drøm, der går i opfyldelse:
- Det er noget, jeg altid har drømt om. Men det er naturligvis også en meget stor udfordring at arbejde med en klassiker som Dekalog. Der er nogle store fans derude, som har nogle helt klare forventninger til, hvad den her forestilling skal kunne – og så er der en hel masse mennesker, som slet ikke kender Kieslowski eller ikke synes, de har forstået de her ti timelange polske film i sort-hvid, siger Thomas Hwan.
Han har dog fuld tillid og opbakning fra Teater Nordkrafts nye teaterchef, Minna Johanneson. For hende er det naturligt, at teateret skal lave netop denne forestilling – og også, at posen med Kieslowskis idéer bliver rystet godt og grundigt i teaterversionen:
- Forestillingen er helt i tråd med Teater Nordkrafts ambitioner om at lave folkeligt og tilgængeligt teater. Derfor tager opsætningen udgangspunkt i moderne mennesker og det moderne liv. Teater skal kunne mærkes i maven. Derfor skal det være på publikums præmisser. Det betyder ikke, at vi ikke vil udfordre publikum, men det skal være gennem inspiration, ikke provokation. Med provokation frastøder man publikum – med inspirationen flytter man publikum, siger Minna Johanneson.
- At gøre historierne tilgængelige er også at give dem ære. Det giver dem værdi, når de bliver modtaget af publikum, og publikum tager noget af dem med hjem.
I Thomas Hwan og Teater Nordkrafts version er historierne sat på spidsen, men fans af Dekalog vil stadig genkende dem fra tv-serien i 10 dele, der består af individuelle fortællinger, hvoraf nogle bindes sammen, når enkelte karakterer dukker op i igen – også fordi de i originalversionen bor i den samme boligblok. Den er i Thomas Hwans Dekalog-univers skiftet ud med en ørken og et vandhul. Et virvar af forskellige plateauer er med til at skabe rum, hvor historierne kan udfolde sig.
Det hele handler om kærligheden. Hvad den koster os. Hvad vi vil ofre for den. Men også hvor uundværlig og uundgåelig den er. Og så alle de dilemmaer, som kærligheden stiller os i.
- Vi vil gerne udfordre idéen om, hvad der er det bedste liv. Man skal turde for at vinde – og ja, nogle gange taber man. Der er et clash i den civiliserede verden mellem drifterne og reglerne. Det er i virkeligheden en umulig balance, hvor en af delene altid vil have overmagten. Især når det kommer til kærligheden og jagten på den. Ofte vælger vi med fornuften, men vi prøver at vise, at det kan sagtens være det forkerte valg eller i hvert fald det modsatte af at vælge lykken og kærligheden, siger Thomas Hwan.
Hvor Kieslowski var optaget af, hvor meget vi har at tabe ved kærligheden, så er omdrejningspunktet i Teater Nordkrafts Dekalog, hvor meget vi har at vinde, når vi tør elske og blive elsket. Hvis tv-serien fra 80’erne var i sort/hvid, udforsker teaterforestillingen gråzonerne.