I DAG:
SCENE

KOOL KOOL KINA

17. februar 2023
KAN OPLEVES I ÅRHUS

PARANOIA, OVERVÅGNING, CIVIL ULYDIGHED, INVASION OG KÆRLIGHED

”Mark Zuckerberg har giftet sig med en kineser. Kina ejer Spotify! Kina ejer praktisk talt General Motors. Snapchat. Hilton-hotellerne. Motorola. De køber os fandeme!”

Historieprofessoren og Kina-fetichisten Oskar (spillet af Jens Albinus) er deprimeret. Vesten har i professorens øjne dræbt sig selv og udskammet de solidariske idealer – Kina er det eneste idealistiske samfund tilbage i verden, der kan redde Vesten fra forbrugerisme og smags-designede algoritmer, forekommer det ham!

Oskar bliver afskediget fra sit job på grund af hans Kina-elskende holdninger, som han udbreder på sin blog, “Kool Kool Kina”.

En ung dynamisk, kvindelig kunstmuseumsdirektør, Sandra, ansætter ham i et skånejob som vagt på museet. Her møder han den iltre, cyber-punkede kinesisk/danske multikunstner Ai. Hun er sindssygt optaget af frihed og sin multimedieinstallation INVASION om Kinas nye internationale dominans … men er Ai virkelig? Er Sandra?

I KOOL KOOL KINA vil man nemt komme i tvivl om, hvorvidt man er med Jens Albinus’ Oskar på museet, på natklubben China by Night og på hotelværelse … eller om det hele er en del af en ego-baseret Oskar-verden?

OSKAR I KRISE, DEPRESSION OG FORVANDLING
Vi møder Oskar på en spektakulær deroute i en både indre og ydre virkelighed. Vi lever alle i en kriseramt verden. Vi bliver presset af sanseindtryk og støj og mennesker, der vil os noget hele tiden. Gennem skærme og meninger. En støj, der trænger ind i vores værdisæt. Ind i, hvordan vi er som mennesker. Det er svært at navigere i …

For er der nogle, der vil sælge mig noget? Er det nogle, der mener noget? Er det mig, der mener noget? KOOL KOOL KINA stiller spørgsmål om det overload, vi bliver præsenteret for i vores dagligdag. Oskars deroute giver indblik i alt det, vores nutidige verden er og ikke er.

KOMMUNISMENS KINA ELLER VESTENS DEMOKRATI?
”Mens vi står her på et fint dansk museum og hører på Ai og hendes skrækscenarier, er Kina i færd med at hælde et afsindigt beløb i bioteknologi, i kunstig intelligens og i robotteknologi, der i løbet af ganske kort tid, vil give Kina titlen som verdens førende økonomi, og så er Kina endelig færdige med at være en skide vasalstat, som vesten udnytter lissom vi udnytter Afrika, for her er et land, der kender værdien af SIM-kort, og af chips, og af overvågningskameraer!”

KOOL KOOL KINA er en musikalsk og visuel forestilling om paranoia, overvågning, civil ulydighed, invasion og kærlighed, der gennem en personlig fortælling reflekterer over menneskets frihed eller mangel på samme i to vidt forskellige systemer.

Oskar er på en opdagelsesrejse – med Kina som metafor for det, der sker både inden i ham og i verden generelt – hvor han langsomt indser, hvad Kina er, hvad Kina IKKE er, og hvem han selv er.

Oskar møder i sin nedadgående spiral modspil fra kvinderne i sit liv, specielt Sandra, der kæmper imod hans Kina-elskende holdninger:

”Ja, det lyder måske banalt i dine storpolitiske ører, men børn er praktisk talt blevet forbudt at spille computer i Kina samtidig med at de går i verdens mest krævende skole og de får stress, depression og angst og til sidst kaster de sig ud foran et tog!”


Facts
Gennemsnit vurdering:
Spilleperiode:
22. feb 2023 - 7. mar 2023
Scene info
Dramatiker ALEKSA OKANOVIC
Instruktør SIMON BOBERG
Medvirkende JENS ALBINUS, SOFIA MILEVA CUKIC ogLINH TUYET LE
Scenograf/videodesign SIGNE KROGH
Lyddesign MARCUS A. HJELMBORG og ASGER ELLEGAARD BRUUN
Lysdesign JENS HANSEN
Kostumedesign ÅSA GJERSTAD
Tekstdramaturg KAIA FRANSISKA FROSTMANN LUNDENES
Idé ALEKSA OKANOVIC og TORBEN DAHL
 
Vælg kategori:
Vælg region:
AKTUELT LIGE NU
Sangen om Oda og Anton
Spilleperiode 7. feb - 8. feb
Waiting Places
Spilleperiode 10. feb - 9. mar
Majas løfte
Premiere 15. mar - 15. feb
DAMEKROP – ON TOUR
Spilleperiode 24. jan - 4. feb